فرصت‌های ماه رجب را دریابیم!

ماه رجب از شرافت بالایی برخوردار بوده و فرصتی برای خودسازی است. معمولا افراد از اول ماه رجب چله می‌گیرند و خود را آماده مهمانی خدا می‌کنند.
از پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت شده: ماه رجب، ماه بزرگ خدا است که ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است. رجب ماه خدا و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است. کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می‌گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

رسول اکرم(ص) فرمود: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را “أصب” گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من سرازیر مى‏شود. پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ.»

 ثواب روزه گرفتن در این ماه

امام کاظم(علیه‌السلام) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود.

سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفته شود که ثواب نهصد سال عبادت دارد.

ابن بابویه از سالم روایت می‌کند در اواخر ماه رجب، خدمت امام صادق(علیه‌السلام) رسیدم. حضرت فرمود: آیا در این ماه روزه گرفته‏ اى؟ گفتم نه. فرمود آنقدر ثواب از تو فوت شده که قدر آن را به غیر از خدا کسى نمى‏داند. خدا این ماه را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت و حرمت داده و گرامی داشتن روزه‌دار را در این ماه بر خود واجب کرده است.
گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بگیرم به ثواب روزه‏داران آن می‌رسم؟ فرمود: اى سالم هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بگیرد خدا او را از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر ایمن گرداند و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند.
اگر شخصی قادر به روزه گرفتن نبود؛ هر روز ۱۰۰ مرتبه تسبیحات ذیل را بگوید تا ثواب روزه آن روز را دریابد:
سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

اعمال مشترک ماه مبارک رجب

اعمالی که متعلق به همه ماه است و اختصاص به روز معینی ندارد :
۱-  در تمام ایام ماه رجب دعای روایت شده از امام سجاد(علیه‌السلام) خوانده شود:
“یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَهٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَهُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَهُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَهُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیر .”

۲- دعای روایت شده از امام صادق(علیه‌السلام) خوانده شود:
«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ.»
۳- در ماه رجب ۱۰۰ مرتبه بگو:
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» پس از آن صدقه بدهید.
۴- در ماه رجب ۱۰۰۰ مرتبه ذکر “لا إِلَهَ إِلا اللهُ” بگویید.
۵-  در ماه رجب هر صبح ۷۰ مرتبه و هر شب نیز ۷۰ مرتبه ذکر زیر را بگویید:
“أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ” و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کرده و بگو: “اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ”
۶- در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: «أَسْتَغْفِرُاللهَ ذَاالْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ» گفته شود.
۷- در روز جمعه ماه رجب ۱۰۰ مرتبه سوره توحید را بخوانید.
۸- سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفته شود که ثواب نهصد سال عبادت دارد.

اعمال شب و روز اول ماه رجب

شب اول، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است .
–  دعای رویت هلال ماه:
اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَهِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
پیامبر اکرم(ص) وقتی هلال ماه رجب را مى‏دید مى‏گفت:
اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.
خدایا، برای ما در ماه رجب و شعبان برکت قرار ده و ما را به ماه رمضان برسان و بر روزه رمضان و بیداری شب و نگهداری زبان و فروبستن چشم کمک فرما و بهره ما را از ماه رمضان، گرسنگی و تشنگی قرار مده.

امام کاظم(علیه‌السلام) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود.

–  غسل
رسول اکرم(ص) فرمودند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول، وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک شده مانند روزى که از مادر متولد شده است.
– زیارت امام حسین(علیه‌السلام)
– بعد از نماز مغرب ۲۰ رکعت، یعنی ۱۰ تا دو رکعتی نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.
– بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود:
در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، ۳۰ مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ گفته و ۳۰ صلوات بفرستید تا خداوند گناهان شما را بیامرزد .

روز اول رجب

برای روز اول اعمالی ذکر شده است:
– روزه
هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود .
– غسل
– زیارت امام حسین(علیه‌السلام)
از امام صادق(ع) روایت شده: هر کس امام حسین(ع) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است ان شاء الله.

برگرفته از تبیان

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *