نکاتی از دانشمندان درباره قرآن

۱. گوته، شاعر و نویسنده معروف آلمانى مى‏ گوید: سالیان دراز کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه داشتند؛ امّا هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش نهادیم و پرده تعصب را دریدیم، عظمت احکام مقدس قرآن، بهت و حیرت عجیبى در ما ایجاد نمود. به زودى این کتاب توصیف‏ ناپذیر، محور افکار مردم جهان مى ‏گردد!

۲. آلبرت انیشتاین که نیازى به معرفى ندارد، مى‏ گوید: قرآن کتاب جبر یا هندسه نیست؛ مجموعه‏ اى از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهى که بزرگ‏ترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند، هدایت مى‏ کند.
۳. ویل دورانت، دانشمند امریکایى شرق‏ شناس، مى‏ گوید: در قرآن، قانون و اخلاق یکى است. رفتار دینى در قرآن، شامل رفتار دنیوى هم مى‏ شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طریق وحى آمده است. قرآن در جان‏هاى ساده عقایدى آسان و دور از ابهام پدید مى ‏آورد که از رسوم و تشریفات ناروا آزاد است.
۴. پروفسور آرتور آربرى که یکى از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسى است، مى‏ گوید: زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک مى ‏شدم، سخت در پریشانى به سر مى ‏بردم؛ اما قرآن آنچنان آرامش خاطرى به من مى ‏بخشید که براى همیشه به خاطر خواهم داشت. من در حالى که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ‏ هاى نافذ و مرتعش کننده‏ اش شوم و تحت تأثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتى که مسلمانان واقعى و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم .
۵. لئوتولستوى، نویسنده معروف روسى مى‏ گوید: هر کس که بخواهد سادگى و بى پیرایگى اسلام را دریابد، باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد. در قرآن قوانین و تعلیمات حقیقى و احکام آسان و ساده براى عموم بیان شده است. آیات قرآن به خوبى بر مقام عالى اسلام و پاکى روح آورنده‏ اش گواهى مى ‏دهد.
۶. دکتر هانرى کُربن، اسلام شناس معروف فرانسوى، سخن جالبى درباره قرآن دارد. وى مى ‏گوید: اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمى‏ کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هیچ اندیشه ‏اى به اندازه قرآن محمّد(ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است تاآن جا که نزدیک به نه صد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است.
۷. ارنست رنان، فیلسوف معروف فرانسوى مى‏ گوید: در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سیاسى ،اجتماعى، ادبى و… وجود دارد که هر کدام را بیش از یک بار نخوانده ام؛ اما یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت خسته مى ‏شوم و مى‏ خواهم درهایى از معانى و کمال به رویم باز شود، آن را مطالعه مى‏ کنم. این کتاب، قرآن – کتاب آسمانى مسلمانان – است.
۸. ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه مى‏ گوید: امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با یکدیگر متحد کنم تا نظامى یکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مى ‏تواند مردم را به سعادت برساند، ترسیم کنم. قرآن به تنهایى عهده دار سعادت بشر است.
۹. مهاتما گاندى، رهبر فقید هند هم اعتقاد داشت: از راه آموختن علم قرآنى، هر کس به اسرار وحى و حکمت‏ هاى دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت ساختگى دیگرى پى مى‏برد. در قرآن هیچ اجبارى براى تغییر دین و مذهب انسان‏ ها دیده نمى ‏شود. قرآن به راحتى مى‏ گوید: هیچ زور و اکراهى در دین وجود ندارد.
۱۰. ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد؛ او مى‏ گوید: بعضى از مردم بعد از آن که مقدار کمى عربى یاد گرفتند، قرآن را خوانده، امّا درست درک نمى‏ کنند. اگر مى‏ شنیدند که محمّد(ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رساى عربى آن را مى ‏خواند، هر آینه به سجده مى ‏افتادند و ندا مى ‏کردند: اى محمّد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان. ما به خاطر یارى تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم!!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *