شب اول محرم 1392

با نگاهی تاریخی به امتداد عاشورا

 n00000489-b

download_icon

فایل صوتی1

 

download_icon

فایل صوتی2

مراسم اولین شب عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) در دهه اول محرم الحرام در مدرسه فیضیه قم با حضور جمع کثیری از روحانیون و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(س) برگزار گردید. در این مراسم که همه ساله توسط هیأت ثارالله قم در مدرسه فیضیه  برگزار می گردد آیت الله میرباقری به ایراد سخنرانی می پردازند. ایشان در اولین شب عزاداری هیات ثارالله قم به بیان «مظاهر پیروزی نبرد عاشورا» پرداخته و با نگاهی تاریخی به امتداد عاشورا تا عصر ظهور، مبارزه حضرت اباعبدالله(ع) را در میانه راه دانستند و با استناد به احادیث و روایات پایان آن را بعد از ظهور و رجعت امام حسین (ع) برشمردند. در ادامه گزارش اجمالی سخنان ایشان تقدیم می گردد:

عاشورا، صحنه غلبه مطلق جبهه حق بر جبهه باطل است

یکی از موضوعاتی که در مواجه با حادثه عاشورا قابل تأمل و دقت است بحث نصرت خدای متعال نسبت به سید الشهداء(علیه السلام) است. «و لینصرن الله من ینصرُه ان الله لقوی العزیز» پیروزی سید الشهداء(علیه السلام) چهره های متعددی دارد. بی تردید سید الشهداء(ع) پیروز این درگیری هستند . این پیروزی در همه عوالم دیده می شود. گر چه ممکن است انسان هایی که نگرششان نسبت به حادثه عاشورا و به عوالم خلقت، نگرش محدودی باشد، گاهی تلقی کنند که سید الشهداء(ع) شکست خورده است و به حسب ظاهر حضرت مغلوب شده اند؛ ولی حقیقت این است که حضرت در همه چهر های ظاهری و باطنی، هم در عالم ما و در دیگر عوالم، پیروز صحنه عاشورا هستند. عاشورا، صحنه غلبه مطلق جبهه حق بر جبهه باطل است.

سیدالشهداء، صاحب زیارت جامعه کبیره است و غلبه بر او ممکن نیست

یک طرف حادثه عاشورا، کسی است که صاحب زیارت جامعه کبیره است و این زیارت با تمام مقاماتی که در آن ذکر شده است بخشی از اوصاف و کمال و جمال آن وجود مقدس است. کسی است که اسم اعظم الهی است. اگر از این زاویه به حادثه عاشورا نگاه کنید به هیچ وجه معنا ندارد که چنین شخصیتی در عالم مغلوب شود و همینطوری که خداوند متعال عزیز و نفوذ ناپذیر است و هیچ کسی، هیچ اراده ای نمی تواند به ساحت او نفوذ کند و غلبه ای بر حضرت حق پیدا کند کسانی که در مقام اهل بیت(ع) و در آن موقعیت قرار می گیرند، امکان این که کسی بر آنها نفوذ و غلبه داشته باشد در عالم نیست. گر چه در این عالم ممکن است به حسب ظاهر اگر ما دقیق نگاه نکنیم دستگاه شیطان و شیاطین و انس و جن، ضربه ای به جبهه حق و ولی حق بزنند، به حسب ظاهر و دید ظاهری ممکن است شکستی به آن جبهه وارد بکنند. ولی حقیقت این است که آن جبهه نفوذناپذیر و شکست ناپذیر است. همینطوری که در باب خداوند متعال ما با قاطعیت می گوییم خداوند متعال مغلوب واقع نمی شود ولو شیطان این همه شیطنت می کند، ولی حضرت حق، مغلوب شیطان نیست. این تفکری که قوم یهود دارند که قرآن به شدت آن را محکوم می کند می گوید «وَقَالَتِ الْیهُودُ یدُ اللّهِ مَغْلُولَه غُلَّتْ أَیدِیهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ یدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ» دستهای خداوند را کسی نمی تواند ببندد، این تفکری که در تورات تحریف شده است در بعضی از عباراتی که از آن نقل شده است.

البته خدای متعال دستگاه شیطان را امداد می کند و «كُلاًّ نُّمِدُّ هَؤُلاء وَهَؤُلاء» هر دو جبهه را خداوند متعال براساس حکمت و به اندازه ای که حکمت اقتضاء دارد، امداد می کند؛ تعبیر نصرت هم نیست، امداد می کند؛ ولی این به معنای این نیست که خداوند متعال مغلوب جبهه شیطان است و این همه شیطنت به خاطر این است که دستگاه های قدرت خداوند متعال بسته شده است؛ اینطوری نیست.

آنچه که دستگاه باطل قادر می شود، به اذن امام(علیه السلام) و با تدبیر امام(علیه السلام) است

اگر معصوم را شما در آن مقام ببینید که صاحب اسم اعظم الهی است. به اذن الله تبارک و تعالی ضمام امور در دست اوست در آن مقام مغلوب کسی نمی شود در آن مقام آنچه را که دستگاه باطل قادر می شود به اذن امام(ع) و با تدبیر امام(ع) است و سرانجام جمع کردن این جبهه هم کار خود او است. «السلام علی قاسم الجنه و النار، السلام علی نعمت الله علی الابرار و نقمته علی الفجار….»، در زیارت ششم امیر المؤمنین این عبارات نورانی را خوانده اید که تقسیم بهشت و جهنم به دست حضرت واقع می شود.

تحمل بلا توسط معصومین( علیهم السلام) با رضایت و اذن خودشان

بنابراین حضرت مغلوب کسی واقع نمی شود. در این نگاه، کل دستگاه شیطان تحت فرمان اوست. این که دیدید بعضی از عرفا وقتی در باب صحنه عاشورا شعر گفته اند و صحنه را به تصویر کشیده اند این تعابیر را بیان می کنند که شمشیرها و نیزه ها در روز عاشورا به حضرت عرض کردند ما تحت فرمان تو هستیم حضرت فرمود اگر در فرمان من هستید ،که هستید؛ در اختیار دشمن باشید. این معنایش همین است یعنی اینطور نیست که اگر کسی از این زاویه نگاه کند به مقام معصوم، چیزی برخلاف اذن او در عالم واقع بشود. اگر بلایی را هم تحمل می کند با رضایت و اذن خودشان است حالا این جلوه غلبه و پیروزی و نصرت معصومین منظور نظر من نیست که از این جبهه اگر نگاه کنید معصوم قالب مطلق است بلکه از زاویه دیگری بحث می کنیم که از آن زاویه به حسب ظاهر ممکن است معصوم مظلوم واقع شود به معصوم ظلم شود این آیه قرآن را با روایتش ملاحظه فرمودید که خداوند متعال می فرماید «وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ یظْلِمُونَ» اینها به ما ظلم نکردند ولکن به خودشان ظلم می کنند.
این تعبیر را بزرگان معنا کنند، «خلتنا بنفسه و جعل ظلمنا ظلمه» من نمی دانم این یعنی چه، حتماً این اختلاط، اختلاطی مادی و اینها نیست ولی «خلتنا بنفسه و جعل ظلمنا ظلمه» ظلم به ما را، ظلم به خودش قرار داده است. البته این ادامه ای دارد، و ولایتنا ولایته، ولایت ما را ولایت خودش قرار داده است و فرموده «إِنَّمَا وَلِیكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَوه وَیؤْتُونَ الزَّكَوه»، ولایت ما را ادامه ولایت خودش ، خداوند متعال قرار داده است ما از این ساحت بحث می کنیم.

وجه پیروزی حضرت در همین جنگ ظاهری است که حضرت با دستگاه شیطان می کردند شیطان دنبال این است که بساط شیطنت و ظلمت و طغیان و عصیان و تاریکی را در جهان بسط بدهند اولیاء طاغوت هستند می خواهند شیطنت در عالم بسط پیدا کند و حضرت دنبال این است که این جبهه را محدود کند و باب پیروزی را بر روی این جبهه.

نبرد عاشورا هنوز تمام نشده است و در جریان است

این جنگی را که حضرت به راه انداختند که در سال ۶۱ هجری به اوج خودش رسیده است. این جنگ به حسب ظاهر یک جنگ تمام شده ای نیست آنهایی که این جنگ را تمام شده به حساب می آورند و کشته های این جنگ را می شمارند اینها اشتباه می کنند، در روایات دیده اید در کامل الزیارات این حدیث است در کافی هست به شکل دیگرش در مجامع روایی دیگر هست فرمود: نامه سر به مهر که برای سید الشهداء در موضوع تکلیف شان آمد که برای تمام ائمه این نامه سر به مهر آمده ، فرمود در نامه سید الشهداء که دو بخش بود یک بخش او عمل شده و یک بخش دیگر در رجعت عمل می شود؛ یعنی حضرت هنوز جنگی را به پایان نرسانده اند.

طراحی نبردی وسیع در عاشورا و نمایان تر شدن پیروز آن، بعد از رجعت

بنابراین حتی به حسب ظاهر زود است که قضاوت کنیم که سید الشهداء پیروز شد یا شکست خورد. « باش تا صبح دولتش بدمد» وقتی حضرت آمدند و رجعت حضرت انجام گرفت و ادامه مأموریتشان را حضرت در درگیری با دستگاه شیاطین و انس و جن به انجام رساندند آن وقت معلوم می شود که پیروز صحنه کیست و شکست خورده صحنه کیست، این یک چهره از پیروزی سید الشهداء(علیه السلام) است و این برای اهل بصیرت از همان روز عاشورا مشهود است؛ یعنی در همان عاشورا می دیدند که این حرکت شکست خوردنی نیست.

در یوم الله غدیر، آخرین دری که به دست خود حضرت گشوده شد که خداوند فرمود: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتمت علیکم نعمتی»، وقتی این باب گشوده شد فرمود «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم»، کفار دیگه از دین شما مأیوس شدند، این الذین کفروا این بدنه عمومی کفار نیست اینها هم مأیوس شدند.

اگر کسی اهل دیدن این صحنه ها در همان عاشورا وقتی نوع، عبادت سید الشهداء را می بیند می فهمد که دیگر کار تمام شده است، ولی اگر کسی اهل این صحنه هم نیست باید صبر کند که ببینیم این جنگ به کجا می رسد و آن وقت پیروز و شکست خورده این جنگ معلوم می شود حضرت یک جنگ وسیعی را طراحی کرده اند که به رجعت ختم می شود.

بهره مندی تمام کائنات از حادثه عاشورا

بلایی را در مسیر خداوند متعال تحمل می کنند. در مسیر محبت خداوند متعال که درهای معرفت و محبت به سوی همه عوالم گشوده شود و با این بندگی است با این تحمل بلا است با این باری است که حضرت برداشته اند که راه کائنات به سوی خداوند متعال باز می شود. فقط ما نیستیم که از عاشورا برخوردار هستیم. همه سماوات و ارض، همه سماواتی و زمین ها و حتی جهنمی ها از عاشورا برخوردار هستند.

عاشورا، اصلی ترین درگیری جبهه حق و باطل بر سر توحید

اصلی ترین درگیری که این جبهه با جبهه حق دارد با نبی اکرم و اهل بیت دارند بر سر موضوع توحید، در عاشورا است. و در این درگیری عظیمی که واقع شده است حضرت در اولین قدم تمام توجه شان غرق در این معنا است که در عهدشان با خداوند متعال کمترین تخلفی نشود. این اصلی ترین چهره عاشورا یعنی حضرت قراری با خداوند متعال بسته و مراقبه می کنند که این قرار صد در صد وفا شود و سید الشهدا در این زمینه پیروز مطلق مطلق است و شیطان با همه شیطنتی که کرد با همه قوایی که به میدان آورد یک ذره از حالت ذکر حضرت و حضور مطلق حضرت، بندگی مطلق حضرت، نتوانسته بکاهد. و گواه این پیروزی این آیه قرآن است «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه» مابقی سوره از آغازش وعده پیروزی است صحنه وسط سوره صحنه درگیری است و پایان سوره پیروزی مطلق سید الشهدا است.

حضور تمام قد شیطان در روز عاشورا برای گرفتن حداقل یک ترک اولی از امام حسین (علیه السلام)

روز عاشورا با تمام وجود شیطان به میدان آمد، هر چه داشته آورده، که یک ترک اولی از سید الشهداء بگیرد و نتوانست. این اصل شکست ابلیس از سید الشهداء است. همه پیروزیهای دیگر ظهور همین پیروزی در وفای بالله است. یک ترک اولی سید الشهداء (علیه السلام) نداشته اند.

مقام رضا در اعظم ابتلائات عالم، ثمره ی رسیدن به عالی ترین مقام محبت توحیدی است

خدای متعال در مزد این فداکاری می فرماید «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه» بیان سید الشهداء این است. با اینکه همه دستگاه را شیطان تحریک کرده تا کمترین اضطرابی در سید الشهداء ایجاد کند تا وقتی هستی اش را می دهد نگران باشد نتوانسته. نتوانسته ذکر حضرت را بگیرد. نتوانسته اطمینان حضرت را بگیرد همه چیز اش را عاشقانه داده و هر چه صحنه سخت تر شده است همه دست و پایشان را گم کرده و عالم ملائکه ولوله درش افتاده که خداوند چه اتفاقی دارد می افتد، تا خداوند متعال سیمای نورانی امام زمان را نشان نداد و بهشان نفرمود بهذا ینتقم، آرام نشدند ولی خود سید الشهداء آرام بود.

انسانی که به توحید در محبت در عالی ترین مقام نرسیده است به مقام رضا در اعظم ابتلائات عالم نمی تواند برسد یعنی قله محبت به خداوند است و ذره ای شیطان نتوانسته از این محبت بکاهد. بین این حبیب و محب، بین سید الشهداء و خداوند متعال کمترین، نقاب ایجاد کند، معنی الهی رضا بقضائک، تسلیما به امرک، یعنی هر فرمانی بدهی با همه وجود همه مراتب وجودم تسلیم است و لذت می برم از عمل به این فرمان؛ و لطیف تر جمله آخر است یا غیاث المستغیثین یعنی خداوندا من بدهکار تو هستم تو به فریادم برس و حقیقت هم همین است. بدون نصرت خداوند نمی تواند خداوند را یاری کند.

در مورد هیچ پیغمبری اجازه این قدر شیطنت به شیاطین و انس و جن داده نشد فقط در این مورد است که اینقدر دستها را خداوند متعال باز کرده است به جایی رسید کار که امام سجاد در دروازه مدینه فرمود اگر جد ما می فرمود ما را اذیت کنید بیش از این ممکن نبود، و آن وقت حضرت در همه این صحنه ها حاضر بوده و هیچ صحنه ای نیست که حضرت حاضر نباشد و محور آن بلا خود سید الشهداء، حتی اسارت، در کاروان اسرا، محور سید الشهداء است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

2 پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *